Probiotyk na jelita – w jaki sposób dba o florę bakteryjną?

Probiotyk na jelita - w jaki sposób odbudowuje florę bakteryjną? Szczęśliwa rodzina - mama, tata i małe dziecko - przygotowują wspólnie posiłek w kuchni.

Flora bakteryjna jelit to pierwsza linia obrony naszego organizmu przez drobnoustrojami. To właśnie w jelitach znajduje się ok. 70% komórek odpornościowych. Dlatego tak ważne jest, aby w naszej mikroflorze przeważały bakterie probiotyczne. Sprawdź, w jaki sposób o florę bakteryjną pomoże zadbać probiotyk na jelita.

Zdrowe jelita i ich flora bakteryjna

Zdrowe jelita i prawidłowa flora bakteryjna jelit mają niebagatelny wpływ na funkcjonowanie całego organizmu. Czym dokładnie jest mikroflora? To kolonie bakterii jelitowych, zamieszkujących nasze jelita. Są w niej zarówno dobroczynne bakterie probiotyczne, jak i drobnoustroje, grzyby czy pierwotniaki, a więc patogeny niekorzystne dla naszego organizmu.

Gdy mikrobiom jest w równowadze, bakterie probiotyczne stanowią przewagę i mogą spełniać swoją funkcję. Niestety zdarza się, że równowaga ta jest zachwiana przez antybiotyki, stres, biegunkę, złą dietę i niezdrowy styl życia. Te dwa ostatnie czynniki – zależne przecież od nas samych – mają niestety duży udział w pustoszeniu flory bakteryjnej.

Pierwszym krokiem do zdrowych jelit jest zatem zmiana diety i stylu życia – zwiększenie aktywności fizycznej, praktykowanie technik relaksacyjnych na stres, hartowanie organizmu. Warto też zastosować probiotyk na jelita.

Probiotyk na jelita działa w połączeniu z prebiotykiem, czyli substancją odżywczą, dlatego warto rozważyć suplementację synbiotyku. Czym dokładnie są probiotyki, prebiotyki i synbiotyki?

Czym są probiotyki?

Probiotyki to dobroczynne bakterie probiotyczne, przede wszystkim bakterie mlekowe, zasiedlające układ pokarmowy człowieka. Tworzą one kolonie, które składają się na florę bakteryjną jelit. Można je dostarczać wraz z pokarmem – naturalne probiotyki znajdziemy w kiszonkach i fermentowanych przetworach mlecznych. Ale można je również suplementować. Preparaty z bakteriami probiotycznymi są dostępne w postaci kapsułek (probiotyki dla dorosłych) lub kropli dla dzieci.

Probiotyk na jelita w formie suplementu diety, dostarcza dobroczynne bakterie. Dzięki specjalnej powłoce, kapsułki są odporne na działanie enzymów trawiennych w żołądku, dzięki czemu jest większe prawdopodobieństwo, że do jelit dotrą żywe kultury bakterii.

Co to są prebiotyki i synbiotyki?

Prebiotyki to substancje dostarczane do jelit wraz z pokarmem, stanowiące pożywkę dla bakterii probiotycznych. Są to przede wszystkim węglowodany, znajdujące się w produktach żywnościowych, takich jak warzywa, owoce, miód i produkty zbożowe. Ale mogą być też dostarczane do jelit w postaci suplementu. Dlatego najwygodniej przyjmować preparat, który zawiera zarówno bakterie probiotyczne, jak i substancje odżywcze. Takim suplementem jest właśnie synbiotyk.

Kiedy przyjmować probiotyk na jelita?

Probiotyk na jelita dla dorosłych w postaci suplementu diety można przyjmować w przypadkach, gdy flora bakteryjna jelit została zubożona. Dzieje się tak najczęściej w wyniku antybiotykoterapii, biegunki, złej diety.

Probiotyk na jelita sprawdzi się więc w sytuacji, gdy chcemy uzupełnić dobre bakterie w jelitach po kilkudniowej terapii antybiotykiem lub biegunce. Dietę bogatą w warzywa, owoce, zdrowe tłuszcze, węglowodany złożone, błonnik, produkty zbożowe, ryby i chude mięso, warto uzupełnić o suplementację probiotykami.

Probiotyk na jelita warto mieć też w apteczce turystycznej w trakcie podroży, zwłaszcza, gdy odwiedzamy kraje egzotyczne.

Suplement diety