Domowe sposoby na biegunkę

Biegunka to nieprzyjemność jelitowa, której doświadczyliśmy chyba wszyscy. Może mieć różne podłoże. Najczęściej dopada nas biegunka po antybiotyku, biegunka ze stresu lub zatrucie pokarmowe. Zazwyczaj pojawia się niespodziewanie i skutecznie psuje plany wakacyjne lub niweczy inne ważne zobowiązania np. zawodowe. Dlatego warto wiedzieć, jakie są domowe sposoby na biegunkę i co jeść na biegunkę, aby szybko wrócić do formy.

Czym jest biegunka?

Biegunka to nadmierna częstotliwość wypróżniania się. Jej podstawowy cel to usunięcie z układu pokarmowego toksycznych czynników, w tym chorobotwórczych bakterii i produktów ich działalności w jelitach. Biegunka może towarzyszyć antybiotykoterapii oraz zatruciom pokarmowym, możliwa jest także biegunka ze stresu, kiedy jej powodem jest pobudzenie układu nerwowego, a co za tym idzie – ruchów robaczkowych jelit.

Biegunka po antybiotyku – co na biegunkę po antybiotykoterapii?

Biegunka po antybiotyku to nic innego jak skutek osłabienia flory bakteryjnej jelit w wyniku antybiotykoterapii. Dobroczynne bakterie jelitowe, które biorą udział w procesach trawiennych, ulegają wyjałowieniu, a kiedy równowaga mikrobiomu zostaje zachwiana, może pojawić się biegunka. Dobrym rozwiązaniem jest w takim przypadku suplementacja bakterii probiotycznych, czyli przyjmowanie probiotyku lub synbiotyku (preparatu, w którego skład wchodzą zarówno bakterie probiotyczne, jak i prebiotyk, czyli substancja odżywcza).

Biegunka ze stresu – czy można jej zapobiec?

Biegunka ze stresu może pojawić się przy okazji problemów w pracy, w związku czy trudnej sytuacji finansowej. Zdarza się też przed wakacjami lub przeprowadzką, gdy obawiamy się, czy wszystko pójdzie zgodnie z planem. Aby zapobiec przykrym nieprzyjemnościom jelitowym, które pojawiają się na tle nerwowym, warto regularnie praktykować techniki relaksacyjne. Stresu nie sposób uniknąć, za to można go skutecznie rozładowywać. Ćwiczenia oddechowe, joga, trening autogenny bądź medytacja pomogą lepiej radzić sobie ze stresem.

Biegunka podróżnych

Zemsta faraona dopada najczęściej podróżnych, udających się do krajów egzotycznych. Jej powodem są najczęściej mikroby chorobotwórcze, takie jak salmonella czy E.coli. Dlatego przed wyjazdem warto dobrze zaopatrzyć apteczkę turystyczną w leki przeciwbiegunkowe oraz probiotyki po biegunce. A w ramach profilaktyki – myć ręce, pić tylko wodę butelkowaną i unikać ulicznego jedzenia.

Biegunka podróżnych – dowiedz się więcej

Domowe sposoby na biegunkę, czyli co jeść na biegunkę

W momencie, gdy pojawia się biegunka, należy ograniczyć ilość spożywanych pokarmów i jeść produkty lekkostrawne, by dodatkowo nie obciążać układu pokarmowego.

Co jeść na biegunkę:

  • biały ryż
  • kleik ryżowy
  • pieczywo pszenne
  • banany
  • gotowana marchewka
  • przetarte jabłka lub mus jabłkowy
  • sucharki / biszkopty

Oprócz tego należy pić dużo wody, aby zadbać o odpowiedni poziom nawodnienia organizmu. W kolejnym etapie można włączyć do diety chude mięso, ziemniaki, zupy np. rosół, ryby, kisiele, budynie, galaretki, a także cytrusy, pomidory i ogórki. Wszystkie posiłki najlepiej przygotowywać na parze lub w piekarniku.

Unikajmy bezwzględnie kawy, herbaty, alkoholu, papierosów, napojów gazowanych, a także chleba razowego, surowych owoców i warzyw, kasz gruboziarnistych, ostrych przypraw, słodyczy, orzechów i pełnotłustych przetworów mlecznych np. śmietany.

Po biegunce warto zastosować probiotyk na jelita lub synbiotyk, czyli połączenie probiotyku z prebiotykiem, które wspomogą florę bakteryjną jelit.

Pamiętajmy, że silna biegunka, szczególnie u dziecka, wymaga natychmiastowej konsultacji z lekarzem.

Suplement diety