Strona główna |

Po biegunce wakacyjnej – probiotyki jako uzupełnienie flory jelitowej

Biegunka podróżnych potrafi skutecznie popsuć niejeden wyjazd. Co zrobić, aby szybko wrócić do formy? Jakie probiotyki zażywać, aby odnowić florę jelitową po zatruciu pokarmowym?

Wszystko, co musisz wiedzieć o biegunce

Biegunka jest przykrą dolegliwością, która atakuje szybko i niespodziewanie. O biegunce możemy mówić wtedy, gdy oddawany stolec jest płynny, półpłynny bądź wodnisty i występuje z dużą częstotliwością – więcej niż 4 razy na dobę (1). Biegunkę, w zależności od tego, jak długo trwa, dzielimy na ostrą (do 3 tygodni) oraz przewlekłą (trwającą ponad 3 tygodnie) (1).

Najczęściej atakuje nas biegunka ostra, u podstaw której leżą zakażenia jelitowe, wywołane m.in. bakteriami, wirusami, enterotoksynami, pasożytami lub pierwotniakami (1). Ponadto biegunka może mieć charakter poantybiotykowy, polekowy i pokarmowy (1). Ostra postać biegunki, jeśli wprowadzone jest prawidłowe postępowanie, stosunkowo szybko ustępuje. Inaczej jest w przypadku biegunki przewlekłej, która może być związana z poważnymi zaburzeniami, jak m.in. choroby trzustki, miażdżyca, celiakia, choroby zapalne jelit (1).

Biegunka podróżnych – jak odbudować florę bakteryjną jelit?

Biegunka podróżnych występuje głównie w podróży, a powodem jej pojawienia się jest spożycie lub wypicie produktów, które zostały zanieczyszczone mikrobiologicznie (2). Ten rodzaj biegunki atakuje głównie turystów wybierających się do krajów tropikalnych, gdzie często panują złe warunki sanitarne, ale może nas zaatakować także wtedy, gdy odbywamy podróż do miejsc zlokalizowanych w umiarkowanej strefie klimatycznej (2).

Biegunka podróżnych zazwyczaj ma łagodny przebieg i ustępuje w ciągu kilku dni (2). Wówczas interwencja lekarza nie jest niezbędna, a my znów możemy cieszyć się urlopem. Jednak ze względu na to, że biegunka osłabia organizm i zaburza naturalną mikroflorę bakteryjną jelit, koniecznie musimy wdrożyć kilka prostych działań po biegunce, aby poczuć się lepiej i bez przeszkód wykorzystać pozostały czas wakacji zgodnie z planami.

Podstawą jest szczególna dbałość o higienę, picie i jedzenie wyłącznie „bezpiecznych produktów” – tj. np. picie wyłącznie butelkowanej wody lub dobrze przegotowanej oraz stołowanie się w czystych, sprawdzonych miejscach (2). Dzięki temu nie tylko unikniemy kolejnego epizodu biegunki, ale szybko poczujemy się lepiej po tym minionym. Istotne jest też nawadnianie organizmu – możemy sięgnąć np. po preparaty elektrolitowe, które przywrócą właściwą gospodarkę wodno-elektrolitową.

Istotne jest ponadto zażywanie takich środków jak probiotyk. Jaki wpływ ma probiotyk na biegunkę i czy może wspomóc organizm po jej zakończeniu? Kuracja probiotykami w trakcie i po biegunce jest zdecydowanie polecana, ponieważ wspierają one prawidłową pracę układu pokarmowego, a kiedy mikroflora jelitowa zostaje zaburzona (właśnie np. z powodu biegunki), niszczą złe bakterie, skutecznie przywracając równowagę (3).

Synbiotyki – preparaty do zadań specjalnych

Chcąc szybko odbudować florę bakteryjną po biegunce, warto sięgnąć po synbiotyk. Co to takiego? Synbiotyk jest połączeniem probiotyku oraz prebiotyku. Oznacza to, że poza cennymi szczepami dobroczynnych bakterii (probiotykami) w swoim składzie zawiera on również składnik odżywczy (prebiotyk), który wspiera owe żywe bakterie i umożliwia ich szybkie namnażanie. Dzięki synbiotykowi, który doskonale uzupełnia florę jelitową, możliwy jest szybki powrót do zdrowia, dlatego też koniecznie powinniśmy się w niego zaopatrzyć jeszcze przed wyjazdem, aby móc przyjąć go możliwie najszybciej po biegunce.

Bibliografia:

  1. Dr n. med. Zych W. Biegunka. https://gastrologia.mp.pl/objawy/50644,biegunka. Data dostępu: 16.12.2017
  2. Dr med. Wroczyńska A. Biegunka podróżnych. https://zdrowiewpodrozy.mp.pl/problemy/65382,biegunka-podroznych. Data dostępu: 16.12.2017
  3. Dr. n. med. Wnęk D. Probiotyki, prebiotyki i synbiotyki. https://dieta.mp.pl/zasady/142829,probiotyki-prebiotyki-i-synbiotyki. Data dostępu: 15.12.2017
Suplement diety