Stres – jak wpływa na organizm?

Jak stres wpływa na organizm? Jak radzić sobie ze stresem? Kobieta skrywa głowę w dłoniach z powodu stresu w pracy.

W odpowiednich proporcjach jest naszym sprzymierzeńcem i motywatorem. Stres, bo o nim mowa, zdecydowanie zbyt często przejmuje jednak nad nami kontrolę, uniemożliwiając normalne funkcjonowanie. Jeśli sytuacje stresowe zdarzają się zbyt często, stres zaburza naszą równowagę psychofizyczną. Jaki wpływ na nasz organizm ma stres i jak można neutralizować jego negatywne skutki?

Jak działa stres w sytuacjach wyjątkowych?

Nie da się zupełnie wyeliminować stresu z naszego życia. Co więcej, wcale nie byłoby to dla nas korzystne. Są bowiem momenty, w których stres mobilizuje nasz organizm i pomaga odpowiednio dostosować się do okoliczności. Podczas egzaminu, rozmowy kwalifikacyjnej czy występu przed publicznością przeżywanie stresu stymuluje krótkotrwałą reakcja adekwatną do sytuacji, dzięki której możemy z powodzeniem się z nią zmierzyć.

Taki rodzaj stresu zwykle nie ma negatywnego wpływu na zdrowie, choć u niektórych, bardziej wrażliwych osób może wiązać się z krótkotrwałym bólem głowy czy nieprzyjemnościami jelitowymi.

Stres w pracy – jak sobie z nim radzić?

Przewlekły stres – dlaczego powinniśmy z nim walczyć?

Zdecydowanie bardziej niebezpieczny jest tzw. stres przewlekły (lub chroniczny), utrzymujący się na wysokim poziomie przez kilka tygodni czy nawet kilka miesięcy. Jego powody mogą być rozmaite, np. problemy rodzinne i osobiste, napięcie związane z nadmiarem obowiązków i nieprzyjemną atmosferą w pracy, w szkole, na uczelni czy też niepewną i niestabilną sytuację życiową.

Skutki stresu – czym grozi długotrwały stres?

Jakie symptomy mogą świadczyć o tym, że żyjemy w stresie?

  • uczucie kamienia w brzuchu i nieprzyjemności jelitowe
  • brak apetytu lub jego nadmiar
  • dolegliwości bólowe, zazwyczaj psychosomatyczne
  • problemy ze snem, trudności z zaśnięciem, budzenie się w nocy
  • przyspieszone bicie serca
  • potliwość i drżenie mięśni
  • kłopoty z koncentracją
  • rozdrażnienie i nerwowość
  • uczucie niepokoju

W dłuższej perspektywie nagromadzony stres, którego nie będziemy regularnie rozładowywać, może przyczynić się do kłopotów ze zdrowiem.

Objawy stresu – co świadczy o tym, że odczuwamy stres?

Jak radzić sobie ze stresem?

Staraj się na co dzień obniżać poziom stresu w sposób, który najbardziej Ci odpowiada. Dla niektórych będzie to wysiłek fizyczny, dla innych cichy wieczór z kubkiem dobrej herbaty i książką. Sprawdź, co najlepiej działa w Twoim przypadku.

Warto też regularnie stosować techniki relaksacyjne. Mogą to być np. ćwiczenia oddechowe. Głębokie oddychanie przeponowe pomaga rozluźnić mięśnie i dotlenić organizm. W relaksacji mięśni może pomóc też trening Jacobsona, który polega na rozluźnianiu każdej partii ciała po kolei. dobrym sposobem na stres jest także joga, medytacja czy mindfulness – praktyka uważności.

Umiejętność rozładowywania stresu ma ogromny wpływ nie tylko na nasze samopoczucie, ale również zdrowie. Warto poświęcić kilka minut dziennie na wybraną relaksację.

Jak radzić sobie ze stresem – naucz się skutecznie rozładowywać napięcie

Suplement diety