Stres w pracy – jak go pokonać?

Stres w pracy - jak sobie z nim radzić i czym grozi długotrwałe napięcie? Młoda sfrustrowana mama pracuje zdalnie w domu przy laptopie, ale przeszkadzają jej w tym małe dzieci, biegające wokół niej.

Skąd się bierze stres w pracy i jak możesz sobie z nim szybko poradzić? Przeczytaj nasz poradnik i poznaj sprawdzone sposoby na radzenie sobie ze stresem w pracy.

Stres w pracy – skąd się bierze?

Stres w pracy u każdego z nas może mieć bardzo różne podłoże. Wśród dość częstych powodów występowania stresu związanego z pracą zawodową wymienia się:

  • nadmiar obowiązków
  • dużą presję związaną z wykonywaną pracą
  • odpowiedzialność za zadania lub pracę innych ludzi
  • wygórowane cele i oczekiwania
  • niskie zarobki
  • niepewność dalszego zatrudnienia
  • relacje z szefem i współpracownikami
  • brak równowagi między pracą a życiem osobistym

W zdecydowanej większości przypadków stres w pracy ma w dłuższej perspektywie efekt negatywny. Częste narażenie na czynniki wywołujące stres (stresory) może powodować rozmaite dolegliwości. Najczęstsze objawy stresu to:

  • pogorszenie nastroju
  • obniżona samoocena
  • trudności z koncentracją
  • osłabiona efektywność działań
  • apatia
  • nerwowość
  • nadmierna agresja

Wszystko to sprawia, że ze stresem należy walczyć. Pojawia się jednak zasadnicze pytanie – jak radzić sobie ze stresem w pracy?

Jak radzić sobie ze stresem w pracy?

Sposobów na stres jest cała masa, dlatego nie przejmuj się, jeśli kilka z nich nie przyniesie oczekiwanego rezultatu. Każdy z nas jest inny i może potrzebować innych metod, aby uporać się ze stresem – podobnie jak poszczególne stresory oddziałują na nas z różną siłą.

Najlepszym sposobem na poradzenie sobie ze stresem jest wyeliminowanie stresorów. Niestety zmiana miejsca zatrudnienia nie zawsze wchodzi w grę, a tak zwane „złapanie dystansu” również bywa bardzo problematyczne. Dlatego warto wdrożyć różnego rodzaju techniki relaksacyjne i sposoby na rozładowanie emocji, by zniwelować negatywne skutki stresu w pracy.

Jednym z często wybieranych sposobów jest aktywność fizyczna. Podczas wysiłku wydzielane są hormony (endorfiny) polepszające samopoczucie, poprawia się ukrwienie organizmu oraz zachodzi wiele innych procesów, dzięki którym choć na chwilę zapomnisz o stresie. Bardzo pomocne są również ćwiczenia relaksacyjne, większość z nich czerpie z ćwiczeń oddechowych skierowanych na oddychanie przeponowe. Wiele osób decyduje się na medytację.

Do wyboru jest cała gama technik relaksacji – choć różnią się między sobą rozmaitymi elementami, z pewną dozą uproszczenia można stwierdzić, że wszystkie zmierzają do odnalezienia harmonii między duchem i ciałem. Do popularnych metod relaksacji zalicza się np.

  • jogę
  • trening autogenny Schultza
  • trening uważności (mindfulness)
  • relaksację progresywną Jacobsona

Ciekawym sposobem na walkę ze stresem są wizualizacje. Twoim zadaniem jest skupienie się na wybranym przedmiocie lub zjawisku, odrzucając jednocześnie wszelkie inne bodźce. Alternatywą dla wizualizacji może być szeroko rozumiana muzykoterapia – doskonale wiesz, co czujesz, gdy słyszysz utwory swojego ulubionego wykonawcy. Ale w relaksacji pomocne są przede wszystkim specjalnie skomponowane playlisty służące właśnie do muzykoterapii.

Stres w pracy może być naprawdę groźny, dlatego warto wiedzieć, jak sobie z nim radzić… po pracy. Jeśli jednak techniki relaksacyjne zawiodą, najlepiej udaj się do specjalisty, aby uzyskać profesjonalną pomoc.

Suplement diety