Strona główna |

Probiotyki i synbiotyki – czym są i czym się różnią?

W czasach, gdy na półkach króluje wysokoprzetworzona żywność, a choroby autoimmunologiczne stają się coraz częstsze, warto bliżej przyjrzeć się naszym jelitom, ponieważ to, co jemy, w dużej mierze warunkuje nasze zdrowie i dobre samopoczucie. Aby jelita mogły działać sprawnie, niezbędna jest obecność bakterii probiotycznych, wspierających nasz organizm w walce o zdrowie.

Probiotyk + prebiotyk = synbiotyk

Mianem probiotyku określa się naturalnie występujące w przewodzie pokarmowym bakterie, wywołujące wielokierunkowe korzystne efekty dla funkcjonowania naszego organizmu. Tą samą nazwą określa się także preparaty lecznicze, suplementy diety oraz produkty spożywcze, zawierające ściśle określone żywe drobnoustroje w odpowiedniej ilości, wywierające efekty zdrowotne.

Prebiotyki natomiast stanowią pożywkę dla bakterii probiotycznych. Stymulując wzrost i aktywność dobroczynnych bakterii, korzystnie wpływają na stan zdrowia gospodarza. W rzeczywistości są to niestrawione składniki żywności w okrężnicy, takie jak błonnik pokarmowy lub wprowadzone z innymi produktami oligosacharydy, takie jak oligofruktoza czy inulina.

Odpowiedni prebiotyk powinien w sposób selektywny stymulować wzrost szczepów bakterii mających korzystny wpływ na zdrowie. Ważne by był odporny na działanie enzymów trawiennych i nie ulegał wchłanianiu w górnym odcinku przewodu pokarmowego. Do jego zadań należy także obniżanie pH treści jelitowej.

Synbiotyk to środek będący połączeniem probiotyku z prebiotykiem. Stosując synbiotyk, jednocześnie przyjmujemy miliardy pożytecznych bakterii oraz pożywkę, która promuje ich wzrost.

Probiotyki – „dla życia”

Bakterie szczepów probiotycznych powinny pochodzić z tzw. naturalnej mikroflory jelitowej człowieka, czyli należeć do bakterii występujących w przewodzie pokarmowym zdrowych ludzi.

Drobnoustrojami o działaniu probiotycznym są m.in. pałeczki kwasu mlekowego, które nie wykazują działania chorobotwórczego, ale przylegają do nabłonka jelit i tworzą swoisty płaszcz ochronny. Co więcej, produkowane przez nie substancje (takie jak kwasy, nadtlenek wodoru czy bakteriocyny) mają działanie bakteriobójcze – hamują wzrost niebezpiecznych dla zdrowia bakterii.

Prebiotyk – dzielny pomocnik

Różnica między probiotykiem a prebiotykiem jest nam już znana. Warto jednak wiedzieć, że prebiotyk nie stanowi jedynie pokarmu dla bakterii probiotycznych, a sam w sobie również wykazuje pozytywne działanie prozdrowotne

Synbiotyk – najlepszy wybór dla jelit

Najlepszym wyborem dla naszych jelit będzie preparat stanowiący połączenie probiotyku z prebiotykiem. Multilac to nowoczesny synbiotyk, stworzony, by przywracać naturalny skład flory bakteryjnej jelit i pomóc w jego utrzymaniu. Jest odpowiedni także jako synbiotyk dla dzieci oraz synbiotyk dla niemowląt (w postaci kropel). Multilac posiada nie tylko starannie dobrane probiotyki, lecz także oligofruktozę, czyli pożywkę umożliwiającą wzrost i rozwój flory jelitowej.

 

Żródło:

http://arch.ump.edu.pl/files/59_2092_probiotyki_i_prebiotyki.pdf

 

Suplement diety