Strona główna |

Probiotyki – bakterie, które pomogą uzupełnić wyjałowioną florę jelitową

Nasza flora jelitowa pełni wyjątkowo ważną funkcję. Bakterie jelitowe znacząco wspomagają odporność całego organizmu, pomagając mu bronić się przed stanami zapalnymi, powodowanymi przez infekcje z zewnątrz. Jednak niekiedy mikroflora jelit zostaje zaburzona. Jak ją odbudować, by nadal cieszyć się dobrym zdrowiem?

Jelita a odporność – nietypowa relacja

Wbrew pozorom patogeny nie dostają się do środowiska wewnętrznego w naszym ciele jedynie drogą kropelkową czy przez skórę. Wiele szkodliwych, niekiedy nawet toksycznych substancji wchłaniamy poprzez przewód pokarmowy wraz z jedzeniem.

Powierzchnia przewodu pokarmowego jest ogromna: choć trudno w to uwierzyć, potrafi sięgać od trzystu do pięciuset metrów kwadratowych, upakowanych na niewielkiej przestrzeni naszego ciała. Substancje toksyczne oraz resztki pokarmów, które rozkładają się na tym obszarze, to niejednokrotnie przyczyna wielu infekcji – rozwijają się tam pasożyty oraz grzyby. Sprawnie działające jelita bez problemu usuną toksyny na drodze przemiany materii.

Jednak osłabiona flora jelit działa na naszą niekorzyść, zwłaszcza że to tam umieszczone jest aż 80 proc. naszej tkanki limfatycznej, chroniącej organizm przed infekcją. Znajdujące się w jelitach bakterie Lactobacillus skutecznie walczą z inwazją patogenów. Problem zaczyna się, gdy bakterii tych jest mniej, niż powinno być; wówczas naturalna bariera odpornościowa naszego organizmu jest osłabiona.

Co szkodzi jelitom?

Mikroflorę można łatwo zniszczyć poprzez niewłaściwe nawyki żywieniowe. Szkodliwa dla przewodu pokarmowego dieta bywa zgubna w skutkach. Zabójcze dla mikroflory bakteryjnej jest na przykład spożywanie zbyt dużej ilości cukrów i białej mąki, a także białka – jedzenie kilka razy dziennie mięsa jest zbyt obciążające dla naszych jelit.

Inny szkodliwy czynnik to nadużywanie alkoholu oraz częste spożywanie wysoko przetworzonej, pakowanej żywności. Produkowane na gorąco oleje roślinne również są niebezpieczne dla mikroflory: ich cenna zawartość, nienasycone kwasy tłuszczowe, przemienia się wówczas w szkodliwe tłuszcze trans.

Kolejnym obciążeniem dla naszych jelit staje się częsta i długotrwała antybiotykoterapia – leki niszczą nie tylko patogeny, ale i potrzebne nam bakterie Lactobacillus. Dlatego po zakończonej terapii należy zadbać o odbudowanie mikroflory układu pokarmowego.

Probiotyki wspomagają naturalną odporność organizmu

Aby odbudować mikroflorę jelitową powinno się zażywać probiotyki. To podawane najczęściej doustnie wyizolowane kultury bakterii, które zwiększają aktywność mikroflory przewodu pokarmowego. Najczęściej są to bakterie z grup Lactobacillus oraz Bifidobacterium, stymulujące rozwój flory jelitowej.

Przy wyborze gotowego probiotyku warto zwrócić uwagę na fakt, czy w jego składzie znajdują się żywe kultury bakterii, tylko takie bowiem są w stanie wspomóc naszą odporność. Tego typu składem charakteryzuje się suplement diety Multilac, zawierający dziewięć rodzajów szczepów bakterii probiotycznych.

Ogromną zaletą doustnych probiotyków jest ich nieinwazyjność: mogą być przyjmowane już w trakcie antybiotykoterapii oraz bezpośrednio po jej zakończeniu. Jednak aby doprowadzić mikroflorę jelitową do stanu sprzed leczenia, trzeba niekiedy kilku miesięcy.

Dlatego oprócz probiotyków w kapsułkach warto sięgnąć po żywność mającą podobne, stymulujące mikroflorę układu pokarmowego działanie: przede wszystkim tę zawierającą dużą ilość błonnika, czyli pieczywo pełnoziarniste, kasze czy musli.

Pomocne jest również mleko i wyroby mleczne (kefiry czy jogurty), a także owoce: jabłka, cytryny oraz pomarańcze. Im świeższa jest żywność, tym lepsza: wszelkie konserwanty, barwniki i substancje przedłużające sztucznie trwałość produktu działają szkodliwie na mikroflorę jelit. Warto o tym pamiętać przy układaniu własnego jadłospisu.

 

Źródła:

– https://www.sante.pl/jedz-zdrowo/bakterie-jelitowe-na-strazy-odpornosci/

Suplement diety