Kiedy brać probiotyki?

Przekonaj się, kiedy brać probiotyk, jak brać probiotyk oraz w jaki sposób działa on na nasz organizm i mikrobiom jelitowy.

Kiedy brać probiotyk, jak brać probiotyk oraz w jaki sposób działa on na nasz organizm i mikrobiom jelitowy. Zbliżenie na kobiece ręce w szarym swetrze, trzymające szklankę z wodą i probiotyk do połknięcia.

Spis treści:

Probiotyki – czym są?

Probiotyki to żywe mikroorganizmy, które zamieszkują nasz mikrobiom i mają korzystny wpływ na nasze zdrowie, głównie poprzez wsparcie funkcjonowania układu pokarmowego i wzmocnienie układu odpornościowego.[1] Dobre bakterie probiotyczne są też obecne w suplementach diety oraz w fermentowanych produktach spożywczych i działają poprzez przywracanie równowagi oraz wzmacnianie mikroflory jelitowej.

Kiedy brać probiotyki?

H3: Po antybiotyku

Antybiotyki mają za zadanie zwalczać infekcje bakteryjne, ale często prowadzą do zaburzeń flory bakteryjnej jelit, niszcząc zarówno patogenne, jak i korzystne bakterie. Probiotyki są zalecane po antybiotykoterapii, aby wspomóc odbudowę zdrowej mikroflory jelitowej i zminimalizować negatywne skutki antybiotyków[2], takie jak nadmierne rozmnażanie się niepożądanych mikroorganizmów.

Jak długo brać probiotyki po antybiotyku?

Zwykle zaleca się stosowanie probiotyków w trakcie antybiotykoterapii lub bezpośrednio po niej, czasami kontynuując je przez okres od dwóch tygodni do miesiąca. To, jak długo brać probiotyk po antybiotyku, to jednak indywidualna kwestia. Czas jego przyjmowania może się wydłużyć w zależności od indywidualnych potrzeb i procesu odbudowy mikroflory. Długość przyjmowania probiotyku warto skonsultować z lekarzem lub farmaceutą.

Po biegunce

Biegunka może być wynikiem różnych czynników, w tym infekcji lub zaburzeń flory bakteryjnej. Probiotyki po biegunce pomagają przywrócić zdrową mikroflorę jelitową, której zaburzenia mogą zarówno prowadzić do biegunki, jak i być jej następstwem.

W podróży

Podczas podróży, zwłaszcza do regionów o różnym standardzie higieny, może dojść do zaburzeń mikroflory jelitowej. Probiotyki w podróży są zalecane jako środek profilaktyczny, mogący pomóc w ochronie przed zaburzeniami równowagi mikroflory, spowodowanymi zmianą diety i warunków środowiskowych.

Po okresie silnego stresu

Stres może negatywnie wpływać na florę jelitową[3] i przyczyniać się do problemów trawiennych. Probiotyki mogą wspierać zdrowie jelit w okresach wzmożonego stresu, stanowiąc wsparcie dla mikrobiomu jelitowego.

Czy probiotyki można brać codziennie?

Zastanawiasz się, czy probiotyk można brać codziennie? Probiotyki są uznawane za bezpieczne do codziennego stosowania i nie ma maksymalnego czasu, do którego należy ograniczyć ich przyjmowanie. Regularne przyjmowanie probiotyków może wspierać ogólną równowagę mikroflory jelitowej i zdrowie układu pokarmowego.

Jest ono polecane zwłaszcza w przypadku stałego przyjmowania niektórych leków, wspierająco w okresie jesienno-zimowym, czy po wystąpieniu infekcji jelitowych oraz układu pokarmowego. Jednakże w niektórych przypadkach, takich jak obecność szczególnych stanów zdrowia lub specyficznych potrzeb, dawkowanie i częstotliwość stosowania probiotyków powinny być dostosowane indywidualnie po konsultacji z lekarzem.

 

Przypisy:

[1] https://www.sciencedirect.com/topics/agricultural-and-biological-sciences/probiotic

[2] https://www.sciencedaily.com/releases/2022/11/221116090004.htm

[3] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7213601/

Redakcja Multilac

Może Cię zainteresować

Czy można brać probiotyki profilaktycznie?
Probiotyki i synbiotyki

Czy można brać probiotyki profilaktycznie?

Czy można i czy warto przyjmować probiotyki profilaktycznie, kto powinien się na to zdecydować i jakie probiotyki najlepiej wybrać. Dowiedz się z poniższego przewodnika.

czytaj
Czy probiotyki mogą wspierać odporność?
Probiotyki i synbiotyki

Czy probiotyki mogą wspierać odporność?

Probiotyk na odporność – czy to dobry pomysł? Dowiedz się, jak działają probiotyki i czy mogą skutecznie wzmacniać Twój układ immunologiczny.

czytaj