Strona główna |

Jak wybrać najlepszy probiotyk w zależności od potrzeb?

Aby mieć pewność, że nasze jelita działają sprawnie, niezbędna jest pomoc organizmów probiotycznych. To niewidzialne gołym okiem dobre bakterie i grzyby, dbające o równowagę w naszym organizmie. Rynek farmaceutyczny oferuje niezliczone ilości preparatów, zawierających szczepy bakterii probiotycznych. Jak wybrać najlepszy z nich?

Naturalne probiotyki i prebiotyki

Szczepy bakterii probiotycznych można spotkać nie tylko w specjalnych preparatach, ale także w żywności. Najwięcej jest ich w sfermentowanych produktach mlecznych, takich jak kefir czy maślanka, oraz produktach kiszonych (kapusta, ogórki). Do prawidłowego wzrostu i aktywności mikroflory jelit niezbędne są prebiotyki, czyli niestrawione składniki żywności, będące pożywką dla bakterii jelitowych. Prebiotyki znajdziemy głównie w produktach pochodzenia roślinnego, między innymi w czosnku, cykorii, soczewicy i karczochach.

Czy istnieje najskuteczniejszy probiotyk?

Trudno byłoby stworzyć ranking probiotyków, ponieważ poszczególne rodzaje mają różny skład bakterii probiotycznych. Najważniejsze, by szczep bakterii, np. Lactobacillus, docierał do jelit „żywy” czyli w aktywnej postaci oraz miał zdolność osiedlania się w jelicie . Jest to warunek niezbędny, by bakterie mogły dalej działać w jelitach. Z tego powodu wiele preparatów należy przechowywać w lodówce, ponieważ z upływem czasu ilość żywych bakterii w preparatach probiotycznych zmniejsza się. Niektórzy producenci opracowali technologię, która umożliwia przechowywanie kapsułek w temperaturze pokojowej. Dodatkowo bakterie muszą być tak ulokowane wewnątrz kapsułki, by były odporne na działanie soku żołądkowego, żółci oraz enzymów trawiennych.

Kiedy sięgać po probiotyki?

Po probiotyk warto sięgnąć podczas stosowania antybiotykoterapii, która wyjaławia naszą naturalną mikroflorę jelitową. Bakterie probiotyczne tworzą na powierzchni śluzówki jelit płaszcz ochronny, który zapobiega inwazji patogennych drobnoustrojów. Wiele badań naukowych wykazuje, że odzyskanie równowagi mikroflory jelitowej po antybiotykoterapii zajmuje wiele tygodni, a w przypadku przewlekłego stosowania leków bakteriobójczych nawet wiele miesięcy. Kuracji może towarzyszyć biegunka poantybiotykowa. Może ona doprowadzić do poważnych powikłań, takich jak zaburzenia wodno-elektrolitowe i niedobory substancji pokarmowych oraz witamin. Gdy w przebiegu antybiotykoterapii pojawi się biegunka, warto zatroszczyć się o kondycję naszych jelit i sięgnąć po preparaty zawierające bakterie probiotyczne. Pamiętajmy, że aby zapewnić jelitom powrót do równowagi, nie wystarczy stosować probiotyków tylko w trakcie przyjmowania antybiotyku – należy je przyjmować również kilka tygodni po zakończeniu leczenia.

Okazuje się, że probiotyki mogą być pomocne w wielu innych problemach. Często mówi się o tym, że stres i niezdrowy styl życia osłabiają naturalną mikroflorę. Badania naukowców opublikowane w 2016 roku wykazały również, że bakterie z rodzaju Lactobacillus oraz Bifidobacterium powodują zmniejszenie epizodów zaparć i biegunek w przebiegu zespołu jelita drażliwego. Probiotyki te działały korzystnie przy wzdęciach, zmniejszając ilość gazów oraz łagodząc bóle brzucha. Kolejne interesujące zagadnienie – probiotyki a odchudzanie. Ponieważ otyłość jest epidemią XXI wieku, naukowcy, lekarze i dietetycy starają się dokładnie zbadać jej przyczyny. Okazuje się, że nie tylko nadmierna podaż kalorii może powodować otyłość. Zauważono, że u niektórych pacjentów obserwuje się wzrost masy ciała pomimo prawidłowej diety. W ten sposób wysunięto hipotezę, że to nierównowaga pomiędzy dobroczynnymi bakteriami probiotycznymi a patogennymi organizmami znajdującymi się w jelitach może powodować tendencję do przybierania na wadze. Wciąż jednak problem ten wymaga dalszych badań. Probiotyki nie są przeznaczone tylko dla dorosłych, sporo mówią o nich także pediatrzy. Wykazano, że szczepy probiotyczne mogą wspomagać również leczenie zaparć niemowląt, a także łagodzić kolki i wzdęcia.

Suplement diety