Strona główna |

Prebiotyki w codziennej diecie

Wiele uwagi poświęca się dobroczynnemu działaniu bakterii probiotycznych na organizm człowieka. Liczne badania pokazują, że równowaga mikroflory jelitowej może przynieść szereg korzyści zdrowotnych, takich jak prawidłowe trawienie i odporność na infekcje. Wiele jednak wskazuje na to, że nie tylko probiotyki, ale też prebiotyki wykazują korzystny wpływ na organizm.

Dobroczynny wpływ prebiotyków na organizm zauważono już dawno – stąd wynika popularność synbiotyków, czyli preparatów medycznych zawierających połączenie probiotyku i prebiotyku. Badania naukowe wskazują jednak, że w niektórych przypadkach nawet samo przyjmowanie prebiotyków może wywołać korzystne efekty.[1]

Czym są prebiotyki i jak działają?

Aby dokładnie zdefiniować prebiotyki, warto przypomnieć czym jest probiotyk. Tak nazywamy szczepy dobroczynnych bakterii zamieszkujących jelito grube człowieka. Probiotyki pełnią szereg ważnych funkcji, na przykład biorą udział w wytwarzaniu witamin z grupy B, biorą udział w trawieniu oraz mają znaczny wpływ na odporność organizmu.

Aby takie dobroczynne bakterie miały szansę się namnażać, potrzebują obecności prebiotyków, czyli substancji stanowiących dla nich pożywienie. Prebiotyki są niestrawionymi składnikami węglowodanowymi jedzenia, wykazującymi korzystny wpływ na organizm, poprzez stymulowanie bakterii jelitowych zdolnych do ich fermentowania.

Prebiotyki są składnikami pożywienia odpornymi na działanie enzymów trawiennych, nie mogą być wchłaniane w układzie pokarmowym i muszą przyczyniać się do zmiany proporcji flory jelitowej – na przykład poprzez pobudzanie aktywności lub namnażanie niektórych szczepów bakteryjnych.[2]

Gdzie szukać prebiotyków?

Na rynku są dostępne produkty medyczne, które zawierają jednocześnie probiotyk i prebiotyk. Takie preparaty nazywane są synbiotykami i wykazują sporą skuteczność podczas odbudowy mikroflory jelitowej, na przykład wyjałowionej po antybiotykoterapii.

Synbiotyki nie są jednak jedynym dostępnym źródłem prebiotyków, ponieważ substancje te występują również w naturalnych produktach spożywczych. Należą do nich: pszenica, cykoria, banany, cebula, czosnek, szparagi. Prebiotyki można też znaleźć w takich artykułach spożywczych, jak przetwory owocowe, chleb, desery i niskokaloryczne słodycze, napoje mleczne i jogurty.[3]

Prebiotyki – jakie niosą korzyści dla zdrowia?

Badania naukowe pozwalają stwierdzić, że prebiotyki odgrywają szereg dobroczynnych funkcji. Oprócz tego, że w przypadku infekcji przewodu pokarmowego przyspieszają odbudowę flory bakteryjnej, to dodatkowo fermentując obniżają pH w jelitach i ograniczają tym samym zasiedlanie patogennych bakterii które preferują obojętne pH.

Prebiotyki mają też udowodniony korzystny wpływ na mikroflorę dzieci, które z różnych przyczyn nie mogą być karmione piersią. Do diety noworodka nie da się jeszcze włączyć produktów, takich jak cebula czy czosnek, warto zatem korzystać z preparatów z dodatkiem prebiotyków – badania wskazują bowiem, że znacznie przyspiesza to zasiedlenie bifidobakterii w przewodzie pokarmowym.[4]

 

[1] http://unmas-library.ac.id/jurnal%20internasional/Probiotics%20and%20prebiotics%20as%20a%20bioactive%20component%20of%20functional%20food.pdf

[2] http://unmas-library.ac.id/jurnal%20internasional/Probiotics%20and%20prebiotics%20as%20a%20bioactive%20component%20of%20functional%20food.pdf

[3] http://pfb.info.pl/files/kwartalnik/2_2006/Kubik-Piasecka.pdf

[4] http://pfb.info.pl/files/kwartalnik/2_2006/Kubik-Piasecka.pdf

 

Suplement diety