Strona główna |

Dieta podczas antybiotykoterapii

Terapia antybiotykami jest skutecznym sposobem na leczenie chorób mających źródło w zakażeniu bakteryjnym. Antybiotyki nie są jednak „inteligentnymi” lekamidlatego niszczą nie tylko drobnoustroje odpowiedzialne za rozwój infekcji, ale także i dobroczynne bakterie zamieszkujące jelito grube. Warto wiedzieć, jaką zastosować dietę podczas antybiotykoterapii, aby uzupełnić florę bakteryjną o dobre bakterie.

Nieprawidłowy skład flory jelitowej może skutkować infekcjami układu moczowego, zapaleniami dziąseł, otyłością czy zespołem jelita wrażliwego. Aby uzupełniać skład mikrobioty i zachować jej równowagę podczas antybiotykoterapii, warto zatroszczyć się o prawidłową dietę.

Dlaczego probiotyki są ważne?

Bakterie probiotyczne zamieszkujące układ pokarmowy są odpowiedzialne za prawidłowe trawienie oraz utrzymanie odporności organizmu na prawidłowym poziomie. Brak równowagi mikrobioty organizmu może się wiązać z szeregiem nieprzyjemnych konsekwencji, jak: wymioty, biegunki czy nudności, a także spadek odporności. Co więcej, bardzo ważną cechą bakterii probiotycznych jest antagonizm w stosunku do mikroorganizmów gnilnych oraz patogennych, co oznacza że hamują one ich rozwój.

Jest to związane z wytwarzaniem kwasów: octowego, mlekowego, H2O2 oraz syntezą bakteriocyn hamujących rozwój patogenów takich, jak: Clostridium, Staphylococcus, Listeria, Escherichia, Salmonella, Shigella. [1] Badania wskazują także, że bakterie probiotyczne mogą wpływać na znoszenie nietolerancji laktozy, mieć działanie antycholesterolowe i przeciwalergiczne, zapobiegać próchnicy i osteoporozie.[2]

Probiotyk, prebiotyk i synbiotyk

Probiotykami nazywane są szczepy żywych dobroczynnych bakterii, które podane w określonej liczbie są zdolne do wywołania korzystnego wpływu na zdrowie.[3] Jak dotąd udowodniono w badaniach, że kryteria spełnia zaledwie kilka szczepów: Lactobacillus  johnsoni  La1, Lactobacillus rhamnosus GG,  Lactobacillus  casei  Shirato, Lactobacillus  acidophilus NCFB  1487  i  Bifidobacterium  lactis  Bb  12,  a  z  grzybów  Sacharomyces boulardii. [4] Aby bakterie miały jednak szansę się namnażać, potrzebują one prebiotyków, czyli odpornych na działanie enzymów trawiennych substancji stanowiących pożywienie dla drobnoustrojów.

Aby składnik spożywczy był uznany za prebiotyk, musi spełnić kilka warunków: nie może być wchłaniany w przewodzie pokarmowym i musi stymulować wzrost aktywności bakterii zamieszkujących jelito. Takie kryteria spełniają dwie substancje: inulina z grupy fruktanów i trans-galak-tooligosacharydy (TOS).[5] Produkty, które zawierają jednocześnie probiotyk i prebiotyk, nazywane są synbiotykami.

Naturalnie występujące probiotyki i prebiotyki

Doskonałym źródłem dobroczynnych bakterii są wszelkie wyroby mleczne, na przykład jogurty, maślanki, kefiry oraz kiszonki – na przykład kiszona kapusta, ogórki albo inne przetwory fermentowane. Dobrym źródłem naturalnych probiotyków jest też kwas chlebowy.

Warto zwrócić uwagę także na produkty funkcjonalne, takie jak jogurty z dodatkiem bakterii probiotycznych. Podczas antybiotykoterapii dobrze jest wzbogacić dietę o kilka produktów zawierających naturalnie występujące probiotyki bądź o produkty medyczne z zawartością dobroczynnych bakterii.

Oto kilka przykładów artykułów spożywczych, w których znajdziesz naturalnie występujące probiotyki. Możesz je z powodzeniem włączyć do diety podczas antybiotykoterapii, aby wspomóc utrzymanie równowagi flory jelitowej:

Badania wskazują, że zachowanie równowagi mikroflory jelitowej można wspomagać również w diecie uwzględniając pokarmy z zawartością prebiotyków.[6] Dlatego podczas antybiotykoterapii warto wzbogacać dietę także o artykuły spożywcze będące ich źródłem, na przykład: pszenicę, banany, karczochy, cykorię, czosnek, cebulę, por, pomidor oraz ziemniaki.

Zasady stosowania probiotyków i antybiotyków

Warto pamiętać, że nie tylko obecność probiotyków w diecie, ale także czas i sposób ich przyjmowania ma znaczenie podczas antybiotykoterapii. Ogólna zasada mówi o tym, że nie powinno się przyjmować probiotyku i antybiotyku w tym samym czasie, zamiast tego należy zachować dwugodzinny odstęp. Sam antybiotyk powinien być popijany czystą wodą. Nie należy popijać go sokiem, szczególnie z cytrusów, gdyż zawierają one związki, które mogą utrudniać wchłanianie leku. Podczas terapii antybiotykami nie powinno się też spożywać substancji multiwitaminowych. Pomimo, że witaminy oraz preparaty z zawartością wapnia i żelaza korzystanie działają na organizm, to mogą one również stanowić pożywkę dla drobnoustrojów które chcemy zwalczyć z wykorzystaniem antybiotyku.

 

Źródła:

[1] http://pfb.info.pl/files/kwartalnik/2_2006/Kubik-Piasecka.pdf

[2] http://pfb.info.pl/files/kwartalnik/2_2006/Kubik-Piasecka.pdf

[3] http://www.phie.pl/pdf/phe-2012/phe-2012-3-493.pdf

[4] http://unmas-library.ac.id/jurnal%20internasional/Probiotics%20and%20prebiotics%20as%20a%20bioactive%20component%20of%20functional%20food.pdf

[5] http://unmas-library.ac.id/jurnal%20internasional/Probiotics%20and%20prebiotics%20as%20a%20bioactive%20component%20of%20functional%20food.pdf

[6] http://pfb.info.pl/files/kwartalnik/2_2006/Kubik-Piasecka.pdf

 

Suplement diety