Dieta dla aktywnego dziecka

Jak powinna wyglądać dieta dla aktywnego dziecka?

Twoje dziecko uwielbia sport? Jest w ciągłym biegu i z entuzjazmem próbuje swoich sił w różnych dyscyplinach sportowych? To świetnie! Ale aktywne dziecko potrzebuje też dużo energii. Tę dostarczysz mu wraz z pożywieniem. Sprawdź, jak powinna wyglądać dieta dla aktywnego dziecka i czego nie może w niej zabraknąć?

O czym więc trzeba pamiętać, układając jadłospis i przygotowując posiłki dla aktywnego dziecka? Oto kilka porad, które mogą okazać się przydatne.

Dieta a zdrowie młodego sportowca

Dlaczego kwestia żywienia dzieci aktywnych fizycznie jest taka ważna? Składa się na to kilka czynników:

  • w ich diecie – poza zwiększonym zapotrzebowaniem na energię i składniki odżywcze wynikającym z aktywnego trybu życia i treningów – trzeba też brać pod uwagę zmiany związane z dorastaniem
  • nabyte w dzieciństwie złe nawyki żywieniowe powiązane z uprawianiem sportu mogą skutkować zaburzeniami odżywiania w dorosłym życiu
  • właściwy sposób żywienia wpływa na zdolność regeneracji organizmu i zmniejszenie ryzyka kontuzji i urazów podczas treningów

Jeśli więc chcesz, by sport faktycznie wpływał pozytywnie na stan zdrowia oraz harmonijny rozwój Twojego dziecka, musisz zadbać o to, by dobrze się ono odżywiało. Co to oznacza?

Podstawowe zasady żywienia aktywnego dziecka

Aktywne dziecko, które w ciągu tygodnia kilka razy uczestniczy w szkolnych zajęciach sportowych lub w regularnych treningach pozaszkolnych, powinno jeść niewielkie posiłki, za to dość często, bo nawet 5-6 razy dziennie. Taki rytm nie tylko odpowiada dziecięcemu metabolizmowi, ale też daje pewność, że w trakcie wysiłku fizycznego nie zabraknie mu energii.

Zapotrzebowanie energetyczne dziecka zależy od wieku i stopnia intensywności jego treningów. Dla przykładu: dzieci w wieku wczesnoszkolnym (7-9 lat), które poza lekcjami WF-u uczęszczają na niezbyt obciążające dodatkowe zajęcia sportowe, powinny przyjmować dziennie 1800 kcal. Te, które trenują częściej i intensywniej, potrzebować będą nawet 2100 kcal na dobę.

Posiłki powinny być zrównoważone i zawierać wszystkie najważniejsze składniki odżywcze w odpowiednich proporcjach; nie tylko istotne dla sportowców białko, ale też odpowiednią ilość tłuszczów, węglowodanów i błonnika. Bardzo ważne jest także włączanie do jadłospisu produktów bogatych w różnorodne witaminy, minerały i naturalne probiotyki – przede wszystkim owoców i warzyw, w tym kiszonek.

Warto jednak pamiętać, że to bardzo ogólne i uśrednione zasady żywienia dzieci aktywnych fizycznie. Jeśli Twoje dziecko deklaruje chęć uprawiania jakiejś dyscypliny sportowej na poważnie, najlepiej skonsultować się z dietetykiem, który na podstawie szczegółowych danych i wyników badań ułoży jadłospis odpowiadający indywidualnym potrzebom Twojej pociechy. Warto również skonsultować się z ortopedą i fizjoterapeutą.

Suplement diety