Czy można brać probiotyki profilaktycznie?

Czy można i czy warto przyjmować probiotyki profilaktycznie, kto powinien się na to zdecydować i jakie probiotyki najlepiej wybrać. Dowiedz się z poniższego przewodnika.

Czy można i czy warto przyjmować probiotyki profilaktycznie, kto powinien się na to zdecydować i jakie probiotyki najlepiej wybrać. Zbliżenie na stół zastawiony jogurtami, kefiramim, owocami, muesli i innymi produktami śniadaniowymi, a za stołem stoi kobieta trzymająca na brzuchu dłonie ułożone w kształt serca.

Spis treści:

Probiotyki to żywe mikroorganizmy, które naturalnie żyją w naszym organizmie i biorą udział w budowaniu naszej odporności i dbaniu o ogólny dobry stan zdrowia.[1] Spożywane w odpowiednich ilościach, w suplementach czy też bogatych w nie pokarmach, przynoszą Twojemu organizmowi różnorodne korzyści. Przekonaj się jakie.

Czym są probiotyki?

Probiotyki to szczepy dobrych bakterii, korzystnych dla ludzkiego zdrowia. Są one naturalnie obecne w niektórych pokarmach fermentowanych, takich jak jogurty, kefiry, kiszonki[2], a także dostępne w formie suplementów jako kapsułki, tabletki czy na przykład czekoladki probiotyczne dla dzieci. Probiotyki często zawierają bakterie z rodzajów Lactobacillus i Bifidobacterium, które są blisko związane z mikroflorą przewodu pokarmowego.

Probiotyki – w czym mogą pomóc?

Przyjmowanie probiotyków z dietą jest związane z wieloma korzyściami. Probiotyki wspierają mikrobiom jelitowy, który odpowiada za trawienie czy naszą odporność. Probiotyki przyjmowane w formie suplementów czy też z jedzeniem działają również:

  • wspomagająco w okresie jesienno-zimowym,
  • wspomagająco po biegunkach,
  • wspierają odbudowę mikrobiomu po antybiotykoterapii,
  • wspierają mikrobiom po infekcjach rotawirusowych.

Probiotykoterapia – kiedy warto ją stosować?

Terapia probiotykami może być szczególnie przydatna w okresach osłabienia mikroflory jelitowej, na przykład po antybiotykoterapii, która może zaburzać równowagę bakteryjną w jelitach. Probiotykoterapia może być również stosowana w celu poprawy ogólnego stanu zdrowia oraz jako element wsparcia na przykład przy wielolekowości czy w przypadku stałego przyjmowania niektórych leków, takich jak leki na cukrzycę, statyny czy leki na zgagę.

Czy można brać probiotyki profilaktycznie?

Spożywanie probiotyków profilaktycznie jest tematem licznych badań. Wiele z nich sugeruje, że regularne przyjmowanie probiotyków może wspierać zdrowie naszego mikrobiomu, co potencjalnie przekłada się na lepsze zdrowie naszego organizmu.[3]

Probiotyki profilaktycznie przyjmowane są bezpieczne i nie ma ograniczeń w ich stosowaniu. Niektóre osoby mogą doświadczać większych korzyści z takiej profilaktyki, zwłaszcza jeśli ich dieta jest uboga w naturalne źródła probiotyków lub mają one określone problemy zdrowotne.

Jakie probiotyki wybierać?

Warto jednak pamiętać, że nie wszystkie probiotyki są takie same  – niektóre suplementy mają mniejszą różnorodność szczepów od innych. Dlatego też wybór odpowiedniego probiotyku powinien być dostosowany do indywidualnych potrzeb. Warto zwrócić uwagę, jakie szczepy dobroczynnych bakterii znajdują się w danym preparacie, gdyż każdy szczep daje inne korzyści zdrowotne.

Warto wybierać synbiotyki, które są kombinacją probiotyków i prebiotyków (substancji odżywiających korzystne bakterie), bo mają one szansę lepiej wspierać nasz mikrobiom.

 

Przypisy:

[1] https://www.sciencedirect.com/topics/agricultural-and-biological-sciences/probiotic

[2] https://www.health.harvard.edu/staying-healthy/how-to-get-more-probiotics

[3] https://food-forum.pl/artykul/wplyw-probiotykow-na-odpornosc

Redakcja Multilac

Może Cię zainteresować

Czy probiotyki mogą wspierać odporność?
Probiotyki i synbiotyki

Czy probiotyki mogą wspierać odporność?

Probiotyk na odporność – czy to dobry pomysł? Dowiedz się, jak działają probiotyki i czy mogą skutecznie wzmacniać Twój układ immunologiczny.

czytaj
Kiedy brać probiotyki?
Probiotyki i synbiotyki

Kiedy brać probiotyki?

Przekonaj się, kiedy brać probiotyk, jak brać probiotyk oraz w jaki sposób działa on na nasz organizm i mikrobiom jelitowy.

czytaj