{"id":914,"date":"2020-10-21T14:05:03","date_gmt":"2020-10-21T12:05:03","guid":{"rendered":"https:\/\/cms.multilac.usp.dev\/?p=914"},"modified":"2023-08-31T12:54:47","modified_gmt":"2023-08-31T10:54:47","slug":"nauka-chodzenia-jak-nauczyc-dziecko-chodzic","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/multilac-cms.usp.dev\/nauka-chodzenia-jak-nauczyc-dziecko-chodzic\/","title":{"rendered":"Nauka chodzenia \u2013 jak nauczy\u0107 dziecko chodzi\u0107?"},"content":{"rendered":"
Nikt z nas nie pami\u0119ta w\u0142asnych pierwszych krok\u00f3w. Dlatego wydaje si\u0119 nam, \u017ce nauka chodzenia jest zupe\u0142nie intuicyjna i nie powinna sprawia\u0107 trudno\u015bci. Ale to ci\u0119\u017cka praca, kt\u00f3r\u0105 dziecko musi wykona\u0107 samo, a nasza pomoc mo\u017ce mu tylko zaszkodzi\u0107.<\/p>\n
Niestety nie da si\u0119 udzieli\u0107 jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Kiedy wi\u0119c nale\u017cy zacz\u0105\u0107 si\u0119 martwi\u0107 tym, \u017ce dziecko nie podejmuje wysi\u0142ku zmierzaj\u0105cego do postawienia pierwszego kroku<\/a>? Czy p\u00f3\u017ane rozpocz\u0119cie chodzenia przek\u0142ada si\u0119 na op\u00f3\u017anienie i osi\u0105ganie gorszych wynik\u00f3w w innych dziedzinach?<\/p>\n Rozpi\u0119to\u015b\u0107 czasowa w przypadku nauki chodzenia jest ogromna. Niekt\u00f3re maluszki zaczynaj\u0105 podejmowa\u0107 pierwsze pr\u00f3by ju\u017c w 8.-9. miesi\u0105cu \u017cycia<\/strong>. Inne \u201edojrzewaj\u0105\u201d do tego etapu dopiero po uko\u0144czeniu pierwszego roku \u017cycia, a nawet p\u00f3\u017aniej \u2013 w okolicach 18. miesi\u0105ca<\/strong>.<\/p>\n Je\u015bli dziecko rozwija si\u0119 prawid\u0142owo, nie ma \u017cadnych powod\u00f3w do zmartwie\u0144. P\u00f3\u017ane rozpocz\u0119cie chodzenia w \u017caden spos\u00f3b nie determinuje te\u017c op\u00f3\u017anie\u0144 w innych obszarach rozwoju \u2013 np. emocjonalnym czy intelektualnym.<\/p>\n Zabawy dla dzieci<\/a> – sprawd\u017a, kt\u00f3re pomog\u0105 im rozwin\u0105\u0107 wyobra\u017ani\u0119!<\/p>\n Pomimo tego, \u017ce istniej\u0105 pewne schematy i ramy czasowe, musimy pami\u0119ta\u0107, \u017ce ka\u017cde dziecko rozwija si\u0119 we w\u0142asnym tempie i to ono powinno zdecydowa\u0107, kiedy chce podj\u0105\u0107 nauk\u0119 chodzenia. Oczywi\u015bcie nie oznacza to, \u017ce mamy pozosta\u0107 ca\u0142kowicie bierni. Mo\u017cemy zrobi\u0107 wiele, aby aktywizowa\u0107 maluszka i wspiera\u0107 proces nauki<\/strong>, o czym za chwil\u0119 szerzej, ale w pierwszej kolejno\u015bci wyka\u017cmy si\u0119 daleko id\u0105c\u0105 cierpliwo\u015bci\u0105 i obserwujmy nasze dziecko.<\/p>\n Zanim niemowl\u0119 poczuje si\u0119 na tyle pewnie, aby zacz\u0105\u0107 stawia\u0107 pierwsze kroki, najpierw musi nauczy\u0107 si\u0119 siada\u0107<\/strong>. R\u00f3wnie istotnym etapem jest raczkowanie<\/strong>. \u017badnego z nich nie mo\u017cna pomin\u0105\u0107, ani przyspieszy\u0107. Niewskazane jest podtrzymywanie dziecka za dwie r\u0105czki \u2013 to jeden z najwi\u0119kszych b\u0142\u0119d\u00f3w, jakie pope\u0142niaj\u0105 rodzice, cho\u0107 robi\u0105 to w dobrej wierze. Dlaczego nie nale\u017cy tego robi\u0107?<\/p>\n Bo dzia\u0142anie takie tylko pozornie przyspieszy nauk\u0119, a w d\u0142u\u017cszej perspektywie mo\u017ce wyrz\u0105dzi\u0107 szkod\u0119. Dziecko musi nauczy\u0107 si\u0119 chodzi\u0107 samodzielnie. Ci\u0105g\u0142a asekuracja sprawia, \u017ce nie nabywa ono wystarczaj\u0105cej \u015bwiadomo\u015bci swojego cia\u0142a<\/strong> \u2013 nie uczy si\u0119 tego, jak w efektywny spos\u00f3b ustawia\u0107 stopy, utrzymywa\u0107 r\u00f3wnowag\u0119, przenosi\u0107 \u015brodek ci\u0119\u017cko\u015bci. Nie uczy si\u0119 tego, \u017ce niew\u0142a\u015bciwa postawa cia\u0142a skutkuje upadkiem (bo nie skutkuje, skoro rodzic ca\u0142y czas podtrzymuje), a co za tym idzie, nie mo\u017ce skorygowa\u0107 b\u0142\u0119d\u00f3w<\/strong>.<\/p>\n Nawet najbardziej niezdarne pierwsze pr\u00f3by i ci\u0105g\u0142e upadki (kt\u00f3rych nie da si\u0119 unikn\u0105\u0107) s\u0105 znacznie bardziej warto\u015bciowe (i prowokuj\u0105 post\u0119p) ni\u017c \u201epi\u0119kne\u201d chodzenie przy asekuracji rodzica. Dziecko, stawiaj\u0105c pierwsze kroki np. przy meblach, uczy si\u0119 panowa\u0107 nad swoim cia\u0142em metod\u0105 pr\u00f3b i b\u0142\u0119d\u00f3w. I trzeba mu pozwoli\u0107 te b\u0142\u0119dy pope\u0142nia\u0107. Z czasem nabywa do\u015bwiadczenia i lepszej koordynacji.<\/p>\n Kreatywno\u015b\u0107 u dzieci<\/a> – jak pom\u00f3c j\u0105 rozwija\u0107?<\/p>\n Przede wszystkim dziecku nale\u017cy po\u015bwi\u0119ca\u0107 jak najwi\u0119cej czasu i uwagi, aktywizuj\u0105c je, kiedy tylko jest to mo\u017cliwe. Nauka chodzenia<\/strong> nie jest czynno\u015bci\u0105, kt\u00f3ra ma sw\u00f3j pocz\u0105tek w konkretnym miejscu. Powinni\u015bmy j\u0105 traktowa\u0107 jako d\u0142ugotrwa\u0142y proces, kt\u00f3ry sk\u0142ada si\u0119 z wielu etap\u00f3w<\/strong>. Zanim dziecko nauczy si\u0119 chodzi\u0107, musi nauczy\u0107 si\u0119 stabilnie siedzie\u0107. Nast\u0119pnie musi wypracowa\u0107 w\u0142asn\u0105 technik\u0119 przemieszczania si\u0119, raczkuj\u0105c \u2013 i czyni\u0105c to z czasem coraz szybciej, coraz bardziej pewnie.<\/p>\n Aby tak si\u0119 sta\u0142o, nie mo\u017ce le\u017ce\u0107 ca\u0142ymi dniami w \u0142\u00f3\u017ceczku, ale powinno jak najwi\u0119cej przebywa\u0107 na odpowiednio przygotowanej pod\u0142odze, gdzie b\u0119dzie mie\u0107 do dyspozycji spor\u0105 przestrze\u0144 do eksperyment\u00f3w. I to tak naprawd\u0119\u2026 tyle!<\/p>\n Aktywna zabawa z dzieckiem to najlepsza rzecz, jak\u0105 mo\u017cemy mu zaoferowa\u0107 w ramach przygotowania do nauki chodzenia. Szcz\u0119\u015bliwy, pewny siebie maluch b\u0119dzie odwa\u017cny i ch\u0119tnie zechce podejmowa\u0107 nowe wyzwania. Jedyne, co mo\u017cemy zrobi\u0107, to w\u0142a\u015bciwa aran\u017cacja przestrzeni, aby nauka chodzenia, pomimo upadk\u00f3w, by\u0142a bezpieczna.<\/p>\nCzego nie nale\u017cy robi\u0107 podczas nauki chodzenia?<\/h2>\n
Nauka chodzenia \u2013 od czego zacz\u0105\u0107?<\/h2>\n