Strona główna |

Formy stosowania probiotyków – krople, saszetki czy kapsułki? Które są najskuteczniejsze?

O korzystnych funkcjach probiotyków słyszymy ostatnio bardzo dużo. Ich wpływ na uzupełnianie naturalnej flory jelitowej człowieka jest niezwykle istotny – pomagają na nowo zasiedlić uszkodzoną mikroflorę organizmu pożytecznymi bakteriami. Jakie probiotyki wybrać, by otrzymać najlepszy efekt i najszybciej uzupełnić własną florę jelitową?

Mikroflora organizmu – źródło odporności

Nasz organizm nie jest samotny: w naszej jamie ustnej czy w jelitach żyją liczne bakterie, które wspomagają go w walce ze szkodliwymi patogenami. Szczególną funkcję pełni mikroflora jelit: ta ogromna powierzchnia (do pięciuset metrów kwadratowych) mieści w sobie aż osiemdziesiąt procent całej tkanki limfocytowej organizmu. Limfocyty to zaś komórki, które są aktywne w walce z chorobotwórczymi drobnoustrojami z zewnątrz. Nie jest to przypadek, że odporność naszego ciała zależy przede wszystkim od jelit: wraz z pożywieniem dostarczamy sobie, oprócz cennych składników, także wielu toksycznych i trudno rozkładalnych substancji, mogących łatwo stać się siedliskiem dla licznych grzybów i patogenów. Ich działanie doprowadza do infekcji i osłabienia całego organizmu. Dlatego jelita należy wspomagać, aby jak najlepiej spełniały również swoje funkcje ochronne.

Probiotyki – które wybrać?

Florę jelitową wspomagają przede wszystkim preparaty probiotyczne. Są to środki zawierające kultury bakterii, na przykład Lactobacillus czy Bifidobacterium, które uzupełniają naturalny stan mikroflory organizmu. Przy wyborze idealnego probiotyku warto zwrócić uwagę na to, czy w jego składzie znajdują się żywe szczepy bakterii, ponieważ to one pomagają uzupełnić  florę jelitową. Probiotyki można przyjmować na wiele sposobów: w zależności od potrzeby stosuje się preparaty stosowane miejscowo, na przykład spray do nosa w przypadku konieczności odbudowy mikroflory błon śluzowych, probiotyki w kroplach, przeznaczone do stosowania u małych dzieci czy w kapsułkach – forma bardziej dla dorosłych. Krople i kapsułki są pomocne przy infekcjach związanych z układem pokarmowym. Zaleca się je szczególnie w przypadku osłabiającej flory jelitowej w trakcie i po antybiotykoterapii lub po chorobie.

Czy probiotyki w kapsułkach są silne?

Choć preparaty probiotyczne w formie kapsułek są uważane za najbardziej efektywne, wciąż są bezpieczne dla zdrowia, szczególnie jeśli zawierają przebadane szczepy bakterii. W aptekach probiotyki dostępne są bez recepty. Przy wyborze warto zwrócić uwagę na to, ile różnorodnych szczepów bakterii posiada w składzie dany probiotyk – im więcej, tym lepiej – oraz czy jest synbiotykiem, a więc czy oprócz kultur bakterii ma on w sobie dodatkowo składnik odżywczy, który jest pożywką dla dobrych bakterii. Ważne też, by nie zawierał utrudniających wchłanianie sztucznych dodatków, takich jak barwniki czy konserwanty – analogicznie, jak w przypadku żywności. Suplementację probiotykiem warto wesprzeć odpowiednią modyfikacją diety. Szczególnie tyczy się to uzupełnienia jej przetworami mlecznymi: jogurtami oraz kefirami, najlepiej naturalnymi – bez dużej zawartości barwiących substancji. Przydatne jest także wspomaganie działania probiotyków w kapsułkach dużą ilością błonnika, a więc spożywaniem kaszy czy pieczywa pełnoziarnistego. Również owoce i warzywa potrafią przysłużyć się nam w drodze do idealnego stanu mikrobiomu jelit.

Suplement diety